1. szabály: A Játéktér
Méretek: A játéktér minden esetben téglalap alakú. A hosszának meg kell haladnia a szélességét. Hossza: 40 m Szélessége: 20 m.
A játékteret határoló vonalak:
A játékteret jól látható vonalakkal kell határolni. A
vonalak, ahhoz a területhez tartoznak, amit határolnak.
A hosszabbik vonalakat oldalvonalnak, a rövidebbeket
alapvonalnak nevezzük. Minden vonalnak 8 cm szélesnek
kell lennie. A felezővonal két egyenlő részre osztja a
játékteret.
Kezdőpontot a játéktér közepére kell festeni. A
kezdőpont közepéből egy 3 m sugarú körívet kell húzni.
A büntetőterület:
A büntetőterületet mindkét kapuvonalra az alábbiak
szerint kell felfesteni:
A kapufák külső élétől mérve, egy 6 m sugarú körívet
kell húzni a játéktérre befelé, a kapufák magasságáig.
Ezeket a köríveket egy 3,16 m hosszúságú, a kapuvonallal
párhuzamos egyenessel kell összekötni.
Büntetőpont: Mindkét kapufától
egyenlő távolságra a kapuvonaltól 6 m-re
a játéktérre befelé egy jól látható jelet kell
megjelölni. Ez a büntetőpont.
Szöglet pont: A játéktér – négy - az alapvonal és az oldalvonalak általi metszéspont. A szögletrúgásokat innen kell elvégezni.
Cserezóna: A cserezóna az alapvonal mögött található, a cserepadok előtt. A játékosoknak ezen belül kell a cserét elvégezni. · A cserezóna a szögletpont és a kapu közötti terület, a csarnok lelátóval megegyező oldalán.
A kapuk: A kapukat a kapuvonal közepére kell felállítani. A kapuk két kapufából állnak és felül egy a gólvonallal párhuzamos felsőléccel van összekötve. A két Kapufa távolsága (belső éltől mérve!) 3 m, a keresztléc távolsága a gólvonaltól 2 m. A kapukat a balesetek megelőzése érdekében jól rögzíteni kell. A kapufák és a felsőléc szélessége 8 cm. A kapuhálók, nylonból, kenderből, jutából, illetve az International FA. Board által időről időre engedélyezett anyagból készülhet. A hálókat ki kell feszíteni, de az erre használt eszköz, a kapust a szabad mozgásban nem akadályozhatja.
A játéktér felülete:
A játéktér felületének simának kell lenni. Borítása fa.
Döntvények a játékszabályhoz:
1. A sarokponttól 5 m-re mindkét a
gólvonalra és az oldalvonalra merőlegesen a játéktéren
kívül egy 8 cm széles vonalat meg lehet jelölni.
Szögletrúgás esetén az ellenfél játékosainak minimum
erre a távolságra kell a labdától tartózkodni.
2. A cserepadoknak kellő távolságra a
cserezóna mögött kell lenni. A cserepad s az ott helyet
foglalók, nem akadályozhatja folyamatos játékot, a
játékvezetőt(k) működését
2. Szabály: A labda
Gömb alakú, anyaga bőrből, vagy más engedélyezett
anyagból készülhet · Átmérője 62 és 64 cm közé
kell, hogy essen, súlya a játék kezdetekor min. 400 gr.
max. 440 gr, a benne lévő nyomás 0,4-0,6 Bar.
A meghibásodott labda cseréje:
Ha a labda a mérkőzés folyamán meghibásodik, a játékot
meg kell szakítani. A játékot játékvezetői
labdával kell folytatni arról a helyről, ahol a labda
előzőleg alkalmatlanná vált. Ha a labda akkor válik
alkalmatlanná, amikor játékon kívül van (kirúgás,
szögletrúgás, stb.), akkor a mérkőzést az új labdával
ennek megfelelően kell folytatni. A mérkőzés folyamán a
labdát csak a játékvezető engedélyével lehet kicserélni.
1. Döntvény:
A labda 2 m magasból történő leejtése esetén nem
pattanhat fel 65 cm fölé, de nem
pattanhat, kevesebb, mint 50 cm alá.
3. Szabály: A játékosok száma
A mérkőzést két csapat
játssza 5-5 fővel, ezek közül 1 mindig a kapus,
tehát 4+1.
A csere végrehajtása:
A mérkőzésekre cserejátékosok
nevezhetők, számuk max. 7 fő lehet.
A mérkőzés folyamán a csere száma korlátlan. A lecserélt
játékos ismét részt vehet a játékban. A cserét végre
lehet hajtani egyaránt, ha a labda játékban, vagy
játékon kívül van.
A csere a következő módon van szabályosan
végrehajtva:
A lecserélendő játékosnak először el kell hagyni a
játékteret, a be-cserélendő játékos csak ezután léphet
be a játéktérre. · A cserejátékosok is a játékvezető
hatásköre alá tartoznak, függetlenül attól, hogy a
játékban részt vesznek-e, vagy sem. · A csere akkor van
végrehajtva, ha a cserejátékos belép a játéktérre. Ettől
kezdve a lecserélt játékos cserejátékossá válik. ·
Minden játékos helyet cserélhet a kapussal.
Büntető rendelkezések:
Ha a cserejátékos belép a játéktérre, mielőtt a
lecserélendő játékos elhagyná a játékteret:
A játékot meg kell szakítani, a cserejátékost 2
perces kiállítással kell figyelmeztetni. · A játékot
közvetett szabadrúgással kell folytatni az ellenfél
javára onnan, ahol a labda a játék megszakításának
pillanatában volt. Figyelembe kell venni a 13. szabály
általánosan kötelező rendelkezéseit.
Ha a cserejátékos nem a cserezónában lép be
illetve a lecserélendő játékos (sérülés esetét kivéve)
nem a cserezónában megy le:
A játékot meg kell szakítani, a vétkest 2 perces
kiállítással kell figyelmeztetni. A játékot
közvetett szabadrúgással kell folytatni az ellenfél
javára onnan, ahol a labda a játék megszakításának
pillanatában volt. Figyelembe kell venni a 13. szabály
általánosan kötelező rendelkezéseit.
Döntvények a szabályhoz:
1. A játék kezdetekor 2+1
főnek kell egy csapatból jelen lenni.
2. Ha a mérkőzés folyamán az egyik csapat létszáma
sérülés, vagy kiállítások miatt
3 fő alá csökkenne ( a kapust is
beleértve), a mérkőzést be kell szüntetni.
4. Szabály: A játékosok felszerelése
Biztonság: : A játékos nem viselhet olyan
felszerelést, amely veszélyezteti saját maga, vagy az
ellenfél testi épségét. Nem viselhető óra, ékszer,
testékszer, kar és nyaklánc
Alapfelszerelések:
· Trikó vagy ing (mez),· nadrág
· Sportszár ( nem kötelező )
· Sípcsontvédő ( nem kötelező )
· Cipő (a cipő teremcipő lehet, amely puha bőrből
készült. Stoplis cipő nem engedélyezett).
A mezeket a hát vagy mell
részén jól látható számozással kell
ellátni.
A kapus:
Viselhet hosszú nadrágot is. Mezének eltérőnek kell
lennie a csapattársaitól és az ellenfél játékosaitól,
valamint a játékvezetőktől egyaránt. Ha egy játé-kos
helyet cserél a kapussal, akkor az Ő mezének is
eltérőnek kell lennie.
Büntető rendelkezések:
E szabály megsértése esetén a vétkes játékost fel kell
szólítania játéktér elhagyására.
Csak akkor térhet vissza, ha áll a játék és a
játékvezető ellenőrzi, hogy a szerelését rendbe hozta.
5. szabály: A játékvezető
Minden mérkőzés vezetésére játékvezetőt kell
kijelölni, akinek teljes jogköre van a mérkőzéssel
kapcsolatban és felel a játékszabályok betartásáért és
betartatásáért. Jogkörének gyakorlása akkor
kezdődik mikor a játék helyszínére (csarnokba) érkezik
és addig tart, míg el nem hagyja azt.
Jogok és kötelezettségek:
· Érvényt szerez a játékszabályoknak.
· Eltekint a játékmegszakítástól minden olyan esetben,
amikor meggyőződése, hogy ezáltal a vétlen csapatot
juttatja előnyhöz.
· Jegyzeteket készít a mérkőzéssel kapcsolatban. A
mérkőzésről a jelentést az előírt határidőn belül
az illetékes bizottságnak eljuttatja. Jelentést
tesz minden sportszerűtlen eseményről, amelyet valamely
játékos vagy csapatvezető követett el. Jelenti és
jelentést készít írásban a kiállítás(oka)t, és a
figyelmeztetéseket illetően. Ellátja az időmérő funkciót
is ( kivétel a Vers. Biz. Határozatai szerinti
eseteket!)
· Joga van a mérkőzést valamely szabálytalanság vagy nem
várt esemény miatt megszakítani, vagy véglegesen
beszüntetni. Fellép a sportszerűt-lenül viselkedő
játékosokkal szemben, figyelmezteti, vagy súlyos
szabálytalanság esetén kiállítja a vétkest.
· Elküldi a játéktérről azokat a személyeket, akik
engedély nélkül léptek be. Sérülés esetén
megszakítja a játékot és eltávolíttatja a sérült
játékost.
· Továbbengedi a játékot, ha véleménye szerint a játékos
csak enyhén sérült meg. Eldönti, hogy a labda megfelel-e
a 2. szabály előírásainak.
A játékvezető döntései a mérkőzéssel
kapcsolatban végérvényesek.
Döntvények a szabályhoz:
1. Ha a játékvezető és a második
játékvezető egy időben ellentétes döntést hoz, akkor az
1 játékvezető döntése az irányadó.
2. A játékvezető és a második
játékvezető egyaránt jogosult egy játékost
figyelmeztetni, vagy kiállítani.
6. szabály: A második játékvezető
Kötelezettségek:
Külön határozat alapján lehetőség van egy második
játékvezetőt is kell jelölni. Teendőit a játéktér
ellentétes oldalán végzi, ahol a játékvezető
tartózkodik. A második játékvezető segít a
játékvezetőnek a mérkőzés szabályos levezetésében,
síppal van felszerelve, teljes jogkörrel rendelkezik.
Joga van a mérkőzést valamely szabálytalanság vagy nem
várt esemény miatt megszakítani, vagy véglegesen
beszüntetni.
7. Szabály: Az időmérő és a harmadik játékvezető
Kötelezettségek:
Külön határozat alapján egyes mérkőzésen egy időmérő és
egy harmadik játékvezető is részt vehet. Tartózkodási
helyük az időmérő asztalnál. Az időmérőt és a harmadik
játék-vezetőt megfelelő időmérő és eredményjelző
eszközökkel kell el látni.
Az időmérő:
· Gondoskodik róla, hogy a 8. szabályban rögzített
játékidő legyen betartva. · Amikor a labda játékba
kerül, elindítja a stopper órát.
· Ellenőrzi a kiállítások idejét.
· A játékvezetőtől eltérő, jól hallható jelzéssel, jelzi
a félidők végét és az időkéréseket.
· A csapatok által elkövetett súlyos szabálytalanságot
feljegyzi a jegyzőkönyve.
A harmadik játékvezető:
· A csapatok által elkövetett első öt szabálytalanságot
feljegyzi a jegyzőkönyvbe.
· Jegyzetet készít a rendkívüli játékmegszakítások
okairól.
· Feljegyzi a gólszerzők mezszámát.
· Feljegyzi és rögzíti a jegyzőkönyvben a
figyelmeztetett és kiállított játékosok nevét, mezszámát
és az időpontot.
· A mérkőzéssel kapcsolatban tájékoztatást nyújthat a
csapatok részére.
A harmadik játékvezető és az időmérő illetéktelen
beavatkozása esetén mentse fel őt a játékvezető a
tisztségéből és gondoskodjon helyetteséről.
A játékvezetők sérülése esetén átveszi a második
játékvezető szerepét.
8. Szabály - A játék időtartama
Játékidő:
A mérkőzés időtartama egyszer 20
perc. Az időt a játékvezető vagy az időmérő méri, a 7.
szabályban foglaltak szerint. A félidőket büntetőrúgás
végrehajtása céljából meg kell hosszabbítani.
Szünet: A szünet időtartama max. 2 perc
lehet.
9. Szabály: A játék kezdete és folytatása
Kezdet:
A mérkőzés kezdete előtt a
játékvezető egy érmét dob a levegőbe. Amelyik csapat a
sorsoláson nyer, térfelet választ. A sorsoláson vesztes
csapat kezdi a mérkőzést. A második félidőt az a csapat
kezdi, aki az első félidőben térfelet választhatott.
Kezdőrúgás:
A kezdőrúgás a labda játékba hozatalának egyik módja:
· A játék kezdetén.
· Gól után.
· A második félidő kezdete során.
· A hosszabbítások esetén a félidők kezdetekor és gólok
után.
Kezdőrúgásból közvetlenül
érhető el gól.
Kivitelezés:
· Minden játékosnak a saját térfelén kell tartózkodni.
· Az ellenfél játékosainak legalább 5 m-re a labdától
kell tartózkodniuk. · A labda a játéktér közepén van, a
játékvezető jelt ad a rúgás elvégzésére.
· A labda akkor kerül játékba, ha azt elrúgták
és előre elmozdult.
· A kezdőrúgást végző játékos mindaddig nem érintheti
még egyszer a labdát, amíg azt más játékos nem
érintette, vagy a labda
játékon kívülre nem került.
Gól után a gólt kapó csapat ugyanilyen módon hozza
játékba a labdát.
Büntető rendelkezések:
Ha a kezdőrúgást végző játékos még egyszer érinti a
labdát, mielőtt azt más érintette volna, vagy a labda a
játékteret el nem hagyta:
· A játékot az ellenfél javára megítélt közvetett
szabadrúgással kell folytatni onnan, ahol a játékos
másodjára érintette a labdát.
· Ha ezt a saját büntetőterületén belül teszi, akkor a
szabadrúgást a hatos vonal kapuvonallal párhuzamos azon
pontjáról kell elvégezni, ahol az eset a legközelebb
történt.
Minden más szabálysértés esetén a kezdőrúgást meg kell
ismételni.
A játékvezetői labda:
Ha a játékot egyéb, a játékszabályokban nem rögzített
módon megszakítják, és nem történt egyéb
szabálytalanság, akkor a játékot játékvezetői labdával
kell folytatni onnan, ahol a labda a játék
megszakításának pillanatában volt.
Ha a labda a játékvezetői labdaejtés folyamán elhagyja a
játékteret, anélkül, hogy azt valaki megjátszaná, a
labdaejtést az eredeti helyen meg kell ismételni.
Kivitelezés:
· A játékvezető derék magasságból a labdát a földre
ejti. A labdaejtést ott kell elvégezni, ahol a labda a
játék megszakításának pillanatában volt.
· Ha ez a büntetőterületen belül volt, akkor a
labdaejtést a hatos vonal kapuvonallal párhuzamos azon
pontjáról kell elvégezni, ahol az eset a legközelebb
történt.
· A labda akkor kerül játékba, ha a földre ér.
Büntető rendelkezések:
A labdaejtést meg kell ismételni:
· Valamelyik játékos érinti a labdát, mielőtt az földet
érne.
· Miután a labda földet ért, elhagyja a játékteret,
mielőtt azt bárki megjátszaná.
10. Szabály - A labda játékban, és játékon kívül
A labda játékon kívülre kerül, ha:
· Akár földön, akár a levegőben teljes terjedelmével
elhagyja a játékteret.
· Ha a játékvezető megszakítja a játékot.
· Ha a mennyezetet érinti.
Minden más esetben a labda játékban marad, akkor is, ha:
· Kapufákról vagy a keresztlécről a játéktérre
visszapattan.
· A játékvezetők egyikéről, aki a játéktéren belül
tartózkodik, továbbpattan.
Döntvények a játékszabályhoz:
Ha a mérkőzés folyamán a labda a mennyezetet éri, akkor
a játékot a labdát utoljára érintő csapat ellenfele
hozza játékba oldalrúgással, arról a helyről, ahol a
labda a mennyezet érintésekor a legközelebb volt.